söndag 31 augusti 2008

Uppgift 'Affärside' del 2

Företag och deras affärsidéer

TELIA SONERA – c. – ”Vi erbjuder pålitliga, innovativa och användarvänliga tjänster för överföring och paketering av ljud, bild, data, information, transaktioner och underhållning. Vi verkar i de nordiska och baltiska länderna, Ryssland samt på utvalda marknader i Eurasien.
Vi ger service till och möter varje kund på ett sätt som ger valuta för pengarna. Denna förmåga skapas genom att utnyttja stordriftsdelar och omvandla heltäckande kunskap om kunden till handling.”

Kundbehov – Skapar ett sekundärt behov av pålitliga överföringarna av olika typer av paket.
Kundgrupp – Är begränsade geografiskt till de nordiska och baltiska länderna, Ryssland samt på vissa, utvalda marknader i Eurasien. Riktar sig tror jag mest till personer 25+, de som kanske är i behov av att skicka paket, eller andra typer av överföringar. Ungdomar brukar oftast inte behöva det – om de skickar något så är det något som går att skicka över internet utan att behöva någon medlare, vi skickar väl inte så ”värdefulla” saker.
Produktidé – Erbjuder i stort sätt bara tjänster i form av överföring och paketering.
Resurser – Deras personal som ska vara bra på service, men även deras transporter och ”nätverk”, över vilket de transfererar. De vill få folk att lita på dem, genom att sätta sig in i kundens behov, för att sedan kunna erbjuda pålitliga tjänster och bra service.

H&M – e. – ”Vår affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris. Vår design- och inköpsavdelning skapar klädkollektionerna och svara för att vi kan erbjuda det bästa modet. Bästa pris kan vi erhålla genom; få mellanhänder, att köpa stora volymer, lång erfarenhet av textilbranschen, stor kännedom om vilka varor som ska köpas från vilken marknad, effektivt distributionssystem och att vara kostnadsmedvetna.”
Kundbehov – Behovet H&M försöker fylla är ett sekundärt. Det är något som inte är livsnödvändigt för oss. Det är kanske inte ens så viktigt att ha deras kläder, men de får oss att tro, att då deras kläder är ”stilrena” och billiga så är det nödvändiga för oss. Det är en typ av känsla, samhörighet, nästan en upplevelse att köpa deras kläder.
Kundgrupp – De har en oerhört bred målgrupp, som omfattar rent av alla. Eftersom de just köper in i stora volymer, har de råd att köpa både manliga, kvinnliga och barn kläder. Och inte bara det – de har ju accessoarer och smink. De riktar sig till alla som vill köpa. Just därför de har stora lokaler, stort urval – för att alla ska hitta något som passar just dem. De har även olika avdelningar: en för mer strikt klädsel, en mer sportig, ungdomlig etc. Och så är H&M mer eller mindre ett globalt märke. Så det har inga geografiska begränsningar i den benämningen (självklart når de ju inte ut till de som inte har tillgång till en H&M-affär, men de utvidgar hela tiden sitt ”imperium” och nya butiker öppnas hela tiden upp).
Produktidé – Deras idé är ganska enkel, men smart. De erbjuder mode (som förr alltid var dyrt och något inte alla kunde ha) till låga priser. Men de har som sagt utvidgat sitt sortiment med skor, skönhetsartiklar, accessoarer etc. – de vill ju nå ut till alla olika typer av personer.
Resurser – Företagets tillverkning sker ofta utomlands, där arbetskraften är billigare än i Sverige (man behöver inte åka så långt som Indien för att hitta folk som arbetar för mindre än vad svenskar kräver). De har direkt kontakt med tillverkarna, så att de slipper en massa dyra mellanhänder och förmodligen även en massa experter som arbetar för att ta reda på vilka varor som ska köpas från vilken marknad för att det ska löna sig mest. De inhandlar även stora volymer, för att det ska bli billigare.

SKANDIABANKEN – a. – ”Vår affärsidé är att tillhandahålla de mest moderna och prisvärda produkterna inom bank och försäkring som förenklar och berikar för kunden. Vi vill också vara den ledande Internetbanken och självservicekundens förstahandsval.”
Kundbehov –
Sekundärt behov. De har utnyttjat det att många tycker att det är onödigt komplicerat och invecklat så fort man ska göra något på banken. De antyder att hos dem är det enkelt att få något gjort samtidigt som det görs ordentligt. Även snabbheten vissa behöver, som Internetbanker och dylikt ger, har de utnyttjat. De har alltså inte skapat något behov, utan bara utnyttjat primitiva behov; enkelhet över komplikation, snabbhet över tidskrävande.
Kundgrupp – De riktar sig ju först och främst till sina egna kunder, de personer som redan har ett konto hos dem. Alltså mestadels personer 20+. Men även för den mer moderna människan, som hellre sitter vid Internet och tar lån, eller andra självservicekunder.
Produktidé – De erbjuder moderna och prisvärda exempelvis försäkringar och lån – en typ av tjänster alltså. Mycket av deras arbete ligger tydligen även på internet, då de vill vara ledande inom Internetbanken. Så allt är mycket modernt, men samtidigt inte komplicerat så att det försvårar för äldre personer.
Resurser – Banker säljer ju inte ting i samma bemärkelser som en affär, så mycket av deras ”produkter” ser man inte. Förutom en avdelning som förmodligen arbetar med att följa med i utvecklingen, så satsar de förmodligen även mycket på lokaler och personal och deras sätt att bemöta kunderna. Så mycket av deras resurser är nog deras ”yttre” sida.

EL-GIGANTEN – c. – ”Vår affärsidé ar att uppnå god lönsamhet genom att vara den mest effektiva distributionskanalen för hemelektronik, elektriska hushållsapparater och relaterade tjänster till flest kunder i Norden.”
Kundbehov – Sekundärt behov. Uppenbarligen skapar de ett behov av elektriska apparater. Genom att sälja nytt varje månad t.ex. får de oss att tro att det är nödvändigt att vi uppdaterar oss för att kunna hålla takten med omvärlden.
Kundgrupp – Eftersom de har ett så brett sortiment, så riktar de sig i stort sätt till personer i alla åldrar. Dock är deras verksamhet begränsad till Norden. Men det är nu. Om deras ekonomi stiger avsevärt, och de tycker att de skulle tjäna ännu mer på att utvidgas, kommer de kanske sprida sig även till kontinenten.
Produktidé – De säljer både varor och tjänster – ofta är dessa kombinerade, som i en mobiltelefon eller i en dator. De har inte bara elektronik, utan även relaterade tjänster, som kanske uppmuntar någon som inte är säker på hur man använder en dator, att ändå köpa en, för att de räknar med att få expertishjälp.
Resurser - De tillverkar inte egna varor, utan köper in och distributerar sedan sortimentet på ett effektivt sätt. Dock är deras experter – de som utför de ”relaterade tjänsterna”- viktiga också. Man kan ju även köpa från internet av dem, och på så sätt når de ut till ännu fler personer.

FRISKIS & SVETTIS – g. – ”Vi är en ideell allmännyttig idrottsförening med den enkel idé: Det ska vara lustfyllt att träna. Känns det inte roligt, är risken stor att man lägger av. Och det är ju inte bra. För människan är byggd för rörelse och mår därför bäst när hon rör på sig. Det är en fullständig självklarhet för varje barn, men en bortglömd sanning för många vuxna. Till och med för många unga vuxna.”
Kundbehov – Sekundärt behov. Använder det faktum att allt färre rör sig och skapar det till ett behov: alla borde röra på sig – varför inte hos dem? Nämner ganska självklara saker som att människan är byggd för att röra sig och att man mår bäst av kondition, men lägger även till att det ska vara ”lustfyllt” att träna. Och de tycker att de erbjuder sina kunder rolig och givande träning.
Kundgrupp – De riktar sig till alla i alla åldar som vill träna, men försöker även övertyga de som inte tränar, att de borde träna, hos dem.
Produktidé – De erbjuder guiding och hjälp och allt annat man behöver för att först komma igång, och sedan det man behöver för att fortsätta. Alla deras pass är ju ledda av någon, som en personlig tränare ungefär.
Resurser – Det enda de egentligen behöver är bra lokaler, redskap i vissa fall men allra viktigast är ledarna. De ska uppmuntra kunder till att kämpa, nå bättre resultat, men även övertyga dem att de borde komma tillbaka.

ERICSSON – b. – ”Vi tror på en värld där alla kommunicerar med alla och där tal, data och bilder enkelt kan skickas vart som helst när som helst. För att höja livskvalitet och produktivitet, men även skapa en värld där resurser används på ett effektivt sätt.
Vi formar framtiden för mobil bredbandskommunikation genom kontinuerlig tekniskt ledarskap. Vi strävar efter att vara innovationsledande inom branschen, driva på utvecklingen av avancerad kommunikation och hjälpa att skapa världens starkaste kommunikationsföretag.”

Kundbehov – Behovet de utnyttjar är det sekundära ”kommunikationsbehovet”, men även det ganska primitiva behovet av gemenskap. Att kommunicerat över mobil är nästan som att vara kroppsligt nära varandra och tala ansikte till ansikte.
Kundgrupp – Deras kundgrupp är väldigt bred – riktar sig till alla som är i behov av kommunikation. Och i dagens samhälle, vem är inte det? De är heller inte geografiskt begränsade, då de finns i stort sätt hela världen.
Produktidé – Det de erbjuder är även här ofta varor och tjänster kombinerade. Alla varor som man kan kommunicera med, är ju också en typ av tjänst. De vill ta den kommunikation vi har idag flera steg framåt, för att göra den mer effektiv, för att slutligen nå ett utopia, där alla hur enkelt som helst kommunicerar med alla, och där tal, bilder och annan data enkelt skickas vart som helst.
Resurser – Deras experter är deras viktigaste resurs, då dessa hela tiden försöker hitta nya sätt att framställa bättre exempelvis mobiler. För att vara bland de första som når de nya nivåerna i tekniken, ser de till att de även är bland de första på forskningsnivå. De vill samtidigt vara miljövänliga, och anstränger sig för att använda världens resurser på ett mer effektivt sätt.

MCDONALD'S – f. – ”Vår målsättning kan beskrivas i tre övergripande affärsmål: Nöjdare gäster, nöjdare medarbetare och bättre ekonomi, Alla de tre målen är lika viktiga. Vi kan bara få nöjda gäster om våra medarbetare trivs, utvecklas och får ta ansvar. Nöjda gäster är i sin tur en förutsättning för hög lönsamhet och en god ekonomi gör det möjligt att förbättra – som arbetsplats.”
Kundbehov – Primärt behov. McDonald’s har på senaste tiden fokuserat mycket på ”det goda kombinerat med det nyttiga”. För var det bara snabbmat – de påminner oss om att vi lever stressigt och precis som allt annat, måste maten gå fort. Varför lägga ner tid på att tillaga själv, eller i gå till en vanlig restaurang där du får vänta kanske en halvtimme, när du kan gå till dem och få din mat inom en minut? De bjuder även ibland på något om de inte är tillräckligt snabba! Nu blir mer människor mer och mer medvetna om hur nyttig mat. Så på senaste tiden har de även uppmärksammat att de erbjuder just det. Man kan ta exempelvis morötter istället för pommes frites. De påminner om vikten att äta hälsosamt, och erbjuder ”nyttiga” alternativ, och får oss att tro att bara för att de är lite dyrare, så är de nyttigare – och det går ju fortfarande fort. Sekundärt behov – de vill att man ska uppleva ens vistelse hos dem som en god stund, för att återkomma.
Kundgrupp – De riktar sig till precis alla. De har Happy Meal för de mindre, vid större sportevenemang Sportmenyer, dyra sallader för de mer ”kräsna” och olika typer av burgare.
Produktidé – Deras utbud är mestadels varor, men tjänster finns även, i form av service (personal). Just den här snabbheten är viktig för dem, utan dem skulle de inte ha blivit så framgångsrika. De hade redan från början något att erbjuda de flesta (nu har de ännu större urval): fisk, kyckling, vegetariska alternativ (ibland), stora menyer, små menyer etc. De har nödvändigtvis kanske inte den godaste maten, men de har störst urval.
Resurser – Den viktigaste faktorn i ett kök är personalen. Men inte bara de som tillagar maten, utan även de som står vid kassan och de som städar runt om i lokalen. Allt måste fungera i en perfekt symbios, för att man ska få så nöjda kunder som möjligt.
Alla råvaror köper de in färdiga. De skalar ju inte precis potatisen själva. Även de inhandlar enorma volymer – billigare på så sätt – men det lönar sig efter som det går åt så snabbt.

ELECTROLUX – h. – ”Vi har alltid strävat efter att vara ledande på innovationer och teknisk utveckling inom branschen. Detta har gett företaget en ledande ställning på världsmarknaden inom våra verksamhetsområden. Vi utvecklar nya lösningar med konsumenterna i centrum – alltid med kvalitet, effektivitet, miljöhänsyn, användarvänlighet, design och avancerad teknologi som ledstjärnor.
För många människor innebär tillvaron i hemmet en rad små bekymmer eller problem. Våra produkter hjälper till att lösa dessa genom en kombination av innovationer, design och djup insikt i konsumentens behov. Vi strävar efter att utveckla lättanvända produkter som ger ett enklare och bekvämare liv.”

Kundbehov – Sekundära behov. De betonar att alla de små problem man har i hemmet kan lösas med deras produkter. De uppfinner alltså inte något helt nytt, utan vill förbättra och förenkla det vi redan har.
Kundgrupp – De riktar sig nog mest till personer 25+, om inte 30+. De producerar mer långlivade produkter, exempelvis dammsugare, och inte mobiler som många byter då och då. Produkter som är viktiga och används i hemmet. Alltså riktar de sig snarare till föräldrarna i en familj än barnen.
Produktidé – Deras sortiment består i stort sätt av produkter (självklart är personal – tjänster – även viktig här). Mycket av deras image är att de är ledande inom teknisk utveckling och innovationer. De utvecklar det som redan finns kan man säga, för att göra det bättre, effektivare, modernare med avancerad teknologi men som fortfarande är användarvänligt.
Resurser – De är noggranna med att deras produkter har en bra kvalitet, men även är miljövänliga. De tillverkar kanske inte enorma mängder av samma produkt, utan fokuserar på vad konsumenten verkligen är i behov av. Mycket av deras resurser är idéer och medvetenheten om vad kunderna behöver. Deras experter är även viktiga resurser.

Inga kommentarer: