Jag har valt att dela upp inlägget i två. Det första kommer att innehålla "Företag och deras slogan". Det andra kommer att innehålla "Företag och deras affärsidéer".
Företag och deras slogan - Identifiera slogan, beskriv budskap och skriv affärsidé
1. Livet har sina goda stunder – McDonald’s
Budskap: Vill påvisa att de få (eller många) gånger man besöker restaurangen är ljusa,
goda stunder, tack vare deras sortiment, lokaler och personal. De är små ljusglimtar i en
annars så kanske grå och tråkig vardag. Därför har de förmodligen även satsat mycket på
färger. Restaurangen har ofta färgerna rött eller gult – glada, ljusa färger – för att skapa en
kontrast mot vardagen.
Affärsidé: Det är viktigt för oss att våra kunder har förtroende för oss och vår restaurang,
men även att vi tar del av deras åsikter så att vi kan förbättra oss själva. Därför är vi
noggranna med att våra kunder vet om vad vi serverar, vad vår mat innehåller - allt för att
deras upplevelse hos oss ska bli så bra som möjligt.
2. Connecting People – Nokia
Budskap: De är ett nät som når ut till nästan alla. De för samman folk, spränger de geografiska gränserna. Vad spelar det för roll om man bor i norra respektive södra Sverige, när man har Nokia mobiler som ändå har kontakt? Och inte bara det, Nokia har blivit ett globalt varumärke som återfinns över hela världen. Alla deras produkter har som ett ”band” som för samman folk. Man ska känna en typ av samvaro: jag är bara en av oerhört många som har en Nokia mobil.
Affärsidé: Vi vet hur viktigt det är med kommunikation i dagens samhälle, och hur viktigt det är för oss människor att kunna tala både med andra i närheten och de som befinner sig geografiskt långt bort. Det är dessa geografiska hinder vi arbetar för att undanröja.
Emellertid fortsätter kommunikations industrin att förändras och internet är nästa
hållplats. Och det är nu vårt mål: vi vill kunna erbjuda våra kunder det allra modernaste
inte bara inom telefoni, utan även inom internettjänster.
3. För god att kolsyra – MER
Budskap: I en tid då kolsyrade drycker är det senaste ”skriet”, då alla dricker det, det finns att köpa överallt och man till och med tillverka det hemma själv i en kolsyremaskin, är det nästan konstigt om man inte dricker kolsyrade drycker, om man istället väljer att dricka något icke-kolsyrat, likt MER. De vill visa att deras dryck är god som den redan är, till och med godare än kolsyrade drycker, då den inte behöver ”bubblor” för att förbättra smaken.
Affärsidé: I en bransch som svämmar över av olika typer av drycker, som till stor del är kolsyrade, känner vi att det är viktigt att erbjuda något som alla kan njuta av. Våra drycker finns i ett stort antal smaker – och vi arbetar hela tiden för att utveckla nya – och passar alla: flicka som pojke, gammal som ung. Vi ser inte behovet av att kolsyra vårt sortiment, bara för att det ska bli ett i mängden. Vår saft är god som den är, och absolut för god att kolsyra.
4. Om du får oväntat besök – Gevalia
Budskap: Gevalia är billigt, lättillgängligt och lättlagat. Får du oväntat besök har du antingen kaffe redan hemma – och har då redan gjort ett medvetet val, där du ur en mängd valde just Gevalia – och det går snabbt att tillaga det, så att gästerna snabbt får sitt kaffe. Eller så är det bara att kila ner till närmaste affär, för där finns det säkert och till ett förmånligt pris.
Affärsidé: Vi på Gevalia håller mycket på tradition. Vi har i mer än hundra år hämtat våra kaffebönor från jordens alla hörn – allt för att ge varje bönblanding sin egen speciella karaktär och på så sätt även kunna erbjuda ett väldig stor utbud som passar våra många olika konsumenter. Trots skillnader i rostning har allt vårt kaffe en välbalanserad grundsmak, där fyllighet och syrlighet möts i harmoni. Kan avnjutas lika mycket på egen hand som vid oväntat besök.
5. Om katten själv får välja – Whiskas
Budskap: Omsorgen man lägger på husdjur idag är oerhörd. Man tvättar dem, kammar dem, leker med dem etc. De är nästan som en livs levande människor med sina behov och fasoner. Och en människa ska få välja själv, inte sant? Samma sak gäller alltså djur, i det här fallet katter. Enligt deras slogan, gillar egentligen inte katter annan mat än Whiskas, men de äter den för att de inte har något annat val. Men ger du dem ett val, väljer de självklart Whiskas.
Affärsidé: Vi är medvetna och bryr oss om de små varelser som vi har runt oss, som är i lika stort behov av kärlek och omtanke som en människa. Och på vilket bättre sätt kan man visa sin katt omtanke, än erbjuda den något den själv skulle välja? Något den själv tycker om. Vi har efter många års arbete kommit fram till ett stort antal kombinationer som din katt med all säkerhet kommer att tycka om. Men det är inte allt. Vi fortsätter vårt arbete och tar jämt och ständigt fram nya, goda smaker – om katten själv får välja.
6. Make yourself heard – Ericsson
Budskap: I en idealistisk kommunikationsvärld – enligt Ericsson – kan alla kontakta varandra, alla kan tala med alla, alla kan göra sin röst hörd. Och visst blir det så. Om man lever enskilt, utan kontakt med yttervärlden, hur kan man göra sig själv hörd? Men med Ericssons mobiler behöver man inte oroa sig för det. Alla kan höra dig, överallt. Vad mer kan man önska sig? (Det betyder uppenbarligen inte att göra sin röst hörd i exempelvis politiska sammanhang, utan bland sina medmänniskor.)
Affärsidé: Vi vill kombinera mobilt telefoni och internet och erbjuda våra kunder det modernaste och bästa inom den grenen. Vi vill göra våra kunders vardag lite snabbare, bättre och smartare. Alla har rätt att göra sin röst hörd bland sina medmänniskor och vi siktar mot en framtid där det är fullt möjligt.
7. För att du älskar det goda – OLW
Budskap: Vem föredrar inte något gott över något mindre gott? Och varje vettig människa som älskar det goda, skulle självklart välja just OLW:s snacks. Lite smart att de inte har skrivit ”För att du älskar det bra”, för i sådana fall skulle det varit en ren lögn. Det bra är inte samma som det goda. Det bra förknippas mer med hälsa och vad som är nyttigt, och snacks är ju inte nyttigt. Så en grov översättning av deras slogan skulle vara ”För att du för en stund vill glömma nyttigt och istället hänge dig åt onyttigt”.
Affärsidé: Vi är Sveriges ledande tillverkare av snacks, och ämnar förbli det. Vi arbetar ständigt med att utveckla nya smaker, men även med att förbättra de redan befintliga produkter. Det har alltid varit vårt mål att ge våra konsumenter något att njuta av, sprida lite glädje och goda smaker.
8. Bli onödigt rik – ATG
Budskap: Ganska simpel slogan. De vill påvisa att om du spelar med dem så kan du vinna så mycket pengar att du inte vet vad du skall göra av dem. Just att det står ”bli”, och inte ”du blir” innebär en stor skillnad. Med det första så finns en möjlighet att du blir onödigt rik, och med det andra, ja, då blir du onödigt rik – men alla vet att man inte blir rik med säkerhet när man spelar.
Affärsidé: Vi strävar efter att våra kunder ska kunna ta del av de senaste starlistorna och resultaten på ett effektivt och snabbt sätt. Allt detta för att de ska kunna göra medvetna och eftertänksamma val. Kunskap ger enligt oss vinst. Och ju mer kunskap vi kan erbjuda våra kunder, desto större blir deras chanser till vinst.
söndag 31 augusti 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar