onsdag 10 september 2008

Rafting

Rafting

A. Vilken är deras affärsidé?
Svar: Deras affärsidé är att starta ett rafting företag.
Kundbehov: ett sekundärt: det av fart och spänning – något många kanske vill uppleva. Kundgrupp: alla som är intresserade, det verkade ju som att just rafting tilltalade alla åldrar.
Produktidén: ganska enkel, att erbjuda en upplevelse som man sent ska glömma.
Resurser: de behöver ganska mycket av dessa. De behöver [minst] en fullt utrustad båt, bil[ar] som kan köra dit folk, en flytbrygga att starta och en att stanna vid (men här kanske man kan utnyttja några som redan finns) och några anställda, som fungerar som färdledare. De skulle båda vara involverade i verksamheten, fast på olika sätt. De skulle alltså även de bidra med arbetskraft.
B. Har de tillräckligt med kompetens för att klara rafting-verksamhet?
Svar: Det är frågan det. De har ju aldrig sysslat med något liknande. Förvisso har de arbetat i ett vaktbolag, och en erfarenhet de kan ha tagit med sig är ansvaret för kunderna. De kommer alltså att bry sig om kunderna och deras säkerhet, på ett helt annat sätt än någon som bara ville tjäna pengar. Om de anställer någon med lite erfarenhet inom det området, kanske det går bättre, lite enklare. Men så här, bara rakt på sak, från ingenstans, kan det bli en aning svårt i början. Men sedan, när man väl kommer in i det, är det en helt annan sak. Det kommer att bli mer som en rutin verksamhet, samma sak om och om igen, och då sätter sig vanorna och man blir bättre på vad man gör.

C. Finns det några geografiskt lämpliga platser? Vilka landskap är i första hand intressanta?
Svar: Självklart så måste verksamheten vara i närheten av forsar och sådant. Uppenbarligen finns det bra sådana i Norge, men de kanske inte vill vara precis i närheten av ett bolag som erbjuder samma. De borde kanske starta det i ett område där ingen annan driver någon liknande typ av verksamhet. Det ska samtidigt vara ett ställe dit folk enkelt kan ta sig till och som har vacker skogsnatur – bara det är ju en del av upplevelsen.

D. Hur länge ska en tur vara? Hur många båtar behöver de? Räkna med en tur varje halvtimme. Är det bättre med två bilar?
Svar: En tur ska vara runt tre timmar, och om de vill starta varje halvtimme mellan 10.00 och 16.00 (precis som i Norge) då blir det sammanlagt 13 turer per dag.
Bilturen (än en gång baserat på Norge turen) är runt en timme. Den första bilen kommer alltså inte behövas förrän 13.00, då den första båtturen är avklarad. Samma bil är tillbaka vid start med båten 14.00.
A-H = båt, M-P = bil
Tid Båt Bil
10.00 – A –
10.30 – B –
11.00 – C –
11.30 – D –
12.00 – E – M åker från start
12.30 – F – O åker från start
13.00 – G – M plockar upp A, N åker från start
13.30 – H – O plockar upp B, P åker från start
14.00 – A – M kommer tillbaka med A, N plockar upp C, M åker från start
14.30 – B – O kommer tillbaka med B, P plockar upp D, O åker från start
15.00 – C – N kommer tillbaka med C, M plockar upp E, N åker från start
15.30 – D – P kommer tillbaka med D, O plockar upp F, P åker från start
16.00 – E – M kommer tillbaka med E, N plockar upp G, M åker från start
16.30 – – O kommer tillbaka med F, P plockar upp H, O åker från start
17.00 – – N kommer tillbaka med G, M plockar upp A, N åker från start
17.30 – – P kommer tillbaka med H, O plockar upp B, P åker från start
18.00 – – M kommer tillbaka med A, N plockar upp C, M åker från start
18.30 – – O kommer tillbaka med B, P plockar upp D
19.00 – – N kommer tillbaka med C, M plockar upp E
19.30 – – P kommer tillbaka med D
20.00 – – M kommer tillbaka med E

Så enligt detta schema, behövs det 8 båtar och 4 bilar, för att det ska gå utan uppehålla. Jag räknar med att det är vanliga bilar, som kan ta en last, alltså en båttur. Är det större, skulle man köra tillbaka två laster – den första skulle bara behöva vänta lite, tills den andra turen kommer in till slutstationen. Men nu räknar jag från och med en båttur på en biltur. Det skulle vara väldigt svårt att hinna med bara två bilar. Det skulle ju dock fungera om man gjorde som jag nämnde ovan – tog två båtturer åt gång. Men man räknade ju med fyra personer i varje båt, och det är lite svårt att få plats med 8 personer (två båtturer) i en bil.

E. Hur många personer behöver de anställa? Räkna med att Martin sköter administrationen och Hillevi kör bilen.
Svar: Administrationen behövs det, i alla fall till en början, ingen annan en Martin. Sedan om man utvecklar, expanderar företaget, kanske man ska ha en receptionist etc. När det gäller bilturerna, kommer Hillevi aldrig klara av att vara på fyra ställen samtidigt. Därför skulle det – till en början – behövs tre anställda som bara kör bilar. Sedan kommer de självkart att behöva några färdledare, närmare bestämt lika många som båtar, dvs. 8 stycken. Egentligen så skulle även Martin kunna hoppa in och köra bil ibland. Han borde inte ha så mycket arbete konstant. Då skulle man även kunna klara sig med minst en mindre anställd.

F. Hur stort startkapital behövs? Vilka kostnader behöver de pengar till?
Svar: Starkapitalet måste vara enormt. Jag skulle personligen inte rekommendera att de började så stort – med en tur varje halvtimme. Till det behöver de åtta båtar, vilket är en kostnad som går upp mot 720 000 kr - bara för båtar! Det skulle inte fungera med bara två båtar, om de vill ha det täta schemat. Sedan bilarna – men sedan har de kanske två personbilar själva som de skulle bli tvungna att utnyttja. Sedan behövs två bilar till – man skulle kunna köpa två begagnade, vars gemensamma kostnad inte skulle överskrida 80 000 kr. Sedan kostar det även med personal. Elva anställda, med en genomsnittslön på, låt oss säga 10 000kr – de arbetar ju trots allt inte åtta timmar om dagen. Sedan så skulle även bensinen kosta, och man måste alltid avse lite pengar vid problem – om en båt skulle gå sönder till exempel.

G. Tror du att affärsidén kan skapa en sysselsättning året runt för dem båda?
Svar: Nej, det tror jag inte. Om man hade versamheten i norra Sverige till exempel – där det finns fler älvar och forsar, så skulle de inte kunna arbeta vinterhalvåret då det skulle bli alldeles för kallt. Om de tar sig lite längre söder ut, kanske de skulle kunna dra ut det på åtta, max nio månader. Folk vill förmodligen inte ens åka på rafting när det nästan ligger ett tunt lager is vid strandkanten.

H. Gör en kalkyl över det första året. Tänk ut olika kostandsposter. Försök även att uppskatta rimliga belopp för kostnaderna. Räkna med att fyra personer i genomsnitt åker med varje tur och att verksamheten bedrivs under åtta månader per år.
Svar: Varje biltur varar i en timme, de åker i genomsnit 50km/h. Liten bil går på 4 liter bensin på en sådan sträcka. En sådan mängd är idag ca 50 kr, och fram och tillbaka: 100kr/tur. Totalt blir det 320 000kr på 8 månader.
Det görs 13 båtturer per dag, på 30.5 dagar, i åtta månader. Fyra personer varje tur, varje person betalar 500kr. Inkomsten blir: 6 344 000kr på åtta månader. Detta är deras enda inkomst.


Kalkyl:

I. Räcker överskottet till för att leva på?
Svar: Om de lyckas, med att alltid vara fullbokade – och om inga större problem sker, så att de inte behöver köpa nya båtar och sådant – så kommer det verkligen att räcka. Första året blir det kanske inte fullt så mycket inkomst – då man ska köpa så mycket nytt – men året därpå blir det i stort sätt bara bensin, lokal och skatt man ska betala. Dock så visste jag inte riktigt hur mycket skatt som måste betalas; det beror ju på hur stort företag är, hur mycket det tjänar etc. Där komme en hel del av inkomsten att försvinna, men det är något man får ta.