onsdag 10 september 2008

v.37 - Affärsplan

Här är veckans uppgift.

Rätt eller Fel

A. En affärsplan upprättas enbart när man startar ett nytt företag. Fel – en affärsplan kan även göras när någon större förändring sker inom företaget.
B. En entreprenör är samma sak som uppfinnare. Fel – en entreprenör uppfinner inte, utan tar initiativ till nya företag, nya produkter och andra affärsmöjligheter.
C. Entreprenören som person är ofta lika viktigt som affärsplanen när man ska låna pengar. Rätt.
D. Den första fasen när man startar företag är att utveckla och testa affärsidén. Rätt.
E. En investerare är samma sak som en bank. Fel – en investerare är en person som är villig att satsa pengar i ett företag.
F. En bra affärsidé söker tillfredsställa ett kundbehov hos en viss kundgrupp. Rätt.
G. Branschkunnande är viktigt för att lyckas med sin affärsidé. Rätt.
H. Att kartlägga marknadens aktörer ingår i den andra fasen, att ta fram en affärsplan. Rätt.
I. Strategiska vägval ger i regel snabba utfall. Fel – strategiska vägval får på längre sikt oftast konsekvenser
J. Företagets organisation är en av punkterna som bör ingå i affärsplanen. Rätt.
K. En affärsplan bör vara enkel och tydlig och fokusera på det som är viktigt för affärsidén. Rätt – man kan ha med mycket information, men inte så mycket att det väsentliga hamnar i skymundan.
L. Fåmansföretag avser ett företag med få anställda. Rätt – även få ägare.
M. Man bör akta sig för att engagera kunder i arbetet med affärsplanen. Fel – det kan vara bra att få hjälp med att se på saken med nya ögon.
N. Att delta i affärsplanstävlingen Venture Cup get utan kostnad tillgång till goda råd. Rätt.
O. En stark vision gör det lättare att lyckas som företagare. Rätt.
P. ALMI arbetar på uppdrag av bl.a. staten med rådgivning och viss finansiering till företagare som vill komma igång. Rätt
Q. Inom Ung Företagsamhet får ungdomar under ett skolår starta, driva och avveckla ett riktigt företag. Rätt.
R. Ung Företagsamhet ger möjlighet att delta i utbildning, mässor och tävlingar. Rätt.

Repetera

1. Vad ska beskrivas i en affärsplan?
Svar: En affärsplan är som ett schema som beskriver företaget, var det står idag och hur det kommer att arbeta i framtiden för att genomföra sin affärsidé. Planen skall därför innehålla hurdan företagets verksamhet kommer vara, omvärlden – hur företaget ska anpassas etc. - och företagets ekonomiska förutsättningar.
2. Hur ofta bör man förnya sin affärsplan?
Svar: Detta varierar från företag till företag, beroende på vad det tycker är nödvändigt. Mindre företag gör en när de startar, och sedan kanske bara när någon större förändring sker, medan större företag uppdaterar sin varje år. På så sätt är den alltid aktuell.
3. Vad menas med en entreprenör?
Svar: En entreprenör är en initiativtagare när det gäller nya företag, produkter och idéer. En ägare till ett företag är en entreprenör.
4. En affärsplan är ett verktyg med på intern och extern användning. Hur då?
Svar: Om man delar upp företagets verksamhet i två delar, en intern och en extern, skulle de innehålla följande: intern – det som sker inom själva företaget, alltså själva produktionen av varan eller tjänsten osv. Extern – allt som sker med företaget på utsidan. Man lånar kanske pengar från banker, knyter nya kontakter, både med andra företag och såndant som direkt berör företaget: leverantörer.
5. Vilka tre faser omfattar affärsplaneringen?
Svar: 1. Utveckla och testa affärsidén. 2. Ta fram en affärsplan och se verksamheten ur ett fågelperspektiv. 3. Sätt affärsplanen i verksamhet genom att starta företaget, skapa lönsamhet och tillväx.t
6. Vilka fyra delar bör en affärsidé innehålla?
Svar: En affärsidés fyra delar är: Kundbehov – vilket behov ska man skapa eller utnyttja? - , kundgrupp – vilken grupp ska man rikta sig till, har man begränsningar, ex, geografiska - , produktidé – vad är min produkt, en vara eller en tjänst, på vilket sätt ska man fylla kundens behov – och resurer – vilka resurser har man och hur ska man gå tillväga för att genomföra sin affärsidé? Det viktiga är dock att dessa inte är helt skilda från varandra – de samverkar i en helhet (om det är en bra affärsidé)
7. Vilka av affärsidéns fyra delar kan en marknadsundersökning bäst belysa?
Svar: Kundgruppen och deras behov. Vilka är konsumenter ute på marknaden, och vad är de verkligen i behov av? Man ska ju inte komma med något som ingen behöver, och tro att man kommer tjäna storkovan. Man kan till exempel ta in folk från utsidan – förhoppnignsvis framtida konsumenter – och visa dem prototyper eller något, för att se deras respons. Kanske är det helt rätt, eller så är man kanske helt fel ute. Det är viktigt att ha kunskap och någon typ av erfarenhet från det aktuella området, som man vill arbeta inom.
8. Vad menas med en prototyp?
Svar: En prototyp är en enkel försöksmodell av ens tänkbara, framtida produkt. Den ska fortfarande vara riktigt i konstruktion, funktion och utseende – det är ju trots allt den man visar möjliga intressenter innan man riktigt börjar, och då är det viktigt att de ser och förstår hela varan, inte en dålig kopia.
9. Vad menas med strategiska vägval?
Svar: Det är en rad val man tar ställning till, redan under en tidig fas – då man tar fram själva affärsplanen. Problemet är att detta endast är principiella ställningstaganden – man vet ju inte vad som kommer hända när man verkligen sätter igång – och därför fungerar de inte perfekt på lång sikt. De leder ofta då till konsekvenser. Därför är det viktigt att ständigt vara uppdaterad, och inte ihärdig hålla fast vid sina principer, då de kanske skadar företaget mer än de gynnar det. Små ändringar kommer säkert att behöva göras, när man väl omsätter sin affärsplan i praktiken.
10. Vilka huvudpunkter bör ingå i en affärsplan?
Svar: Viktiga punkter, med undergrupper, som bör ingå i en affärsplan är följande:
· Affärsidé – bakgrund och kundbehov, produkten (lösning, det man ska erbjuda kunden), konkurrensfördelar och kundnytta.
· Ägare, styrelse och ledningsgrupp – hurdan ledningen ska se ut.
· Marknaden – dess storlek (indelning i segment?), potientialen för produkten, konkurrenter, marknadsstrategi och positionering – hur man ska hantera marknaden.
· Organisation – produktutveckling, produktion, distribution, marknadsföring och försäljning och service – produktens väg, från idé till en såld vara eller tjänst.
· Lönsamhet och finansiering – prissättningar, investeringar, resultatbudget, kapitalbehov och finansiering – varifrån man ska få sina pengar, vad de ska användas till etc. och redovisning av detta.
· Genomförande/Tidsplan – när ska man genomföra det? Har man en tidsgräns?
· Risker – vad kan ägaren men även företaget riskera?
11. Varför är ägarens kunskaper och erfarenheter speciellt viktiga vid bedömning av fåmansföretag?
Svar: Det är särskilt viktigt här, för att det är oftst samma person som både äger och driver företaget. Det räcker alltså inte bara att klara av de uppgifter man har som ägare, utan man ska även arbeta i företaget. Man har alltså insikt i minsta lilla sak, men är inte frånvarande, bakom en stort skrivbord eller liknande.
12. Vilka punkter är speciellt viktiga att bedöma när det gäller företag under stark tillväxt?
Svar: Företaget borde redogöra sina nuvarande resurser, däribland lokaler, utrustning leverantörer och arbetskraft. Men inte bara det: man ska även redovisa sina planer på framtiden, när det gäller framtida resurser. Uppenbarligen, om företaget upplever en tillvävt, måste man utöka mängden av utbudet, för att tillfredsställa efterfrågan. Om de inte lyckas med det, kan det enkelt försena, eller till och med stoppa tillväxten. Konsumenterna går kanske vidare till ett annat företag, som säljer liknande saker, men har tillräckligt av dem, så att det täcker efterfrågan.
13. Av tio nystartade företag, hur många blir succéföretag och hur många blir förlustföretag?
Svar: Enligt vår ekonomi bok, är det endast ett företag utav tio, som går med succé. Tre går i förlust, medan de resterande ”lever kvar”, men dras med olika typer av problem. Detta r egentligen en ganska realistisk siffra. Om nu inget företag gick i konkurs, ha då skulle utbudsmarknaden vara överväldigande, men det skulle helt enkelt inte funka. Hela poängen med marknadsekonomi – förutom det tradionella ”efterfråga och utbud” – är att den starkaste överlever. Det är strukturrationalisering som råder, och det måste råda, för att samhället ska kunna fortsätta utvecklas. Om staten exempelvis skulle skydda alla företag, så att inget skulle behöva stänga igen, så skulle det i slutändan helt enkelt vara för många, och då skulle det inte vara någon poäng med att starta nya. Vissa måste gå under, för att bana plats för nya, förhoppningsvis bättre.

Inga kommentarer: