Här är extra uppgiften jag fick att göra, om Volvo och dess kärnvärden.
Volvos kärnvärden
Kärnvärden talar om vad företaget vill stå för, både nu och i framtiden. De står för de grundläggande värderingar som står bakom och driver varumärket och har nära anknytning till varumärkets vision – det de vill uppnå.
Volvos kärnvärden fungerar som riktlinjer och avstämningspunkter för allt företaget gör.
Kvalitet
Säkerhet
Miljöhänsyn
A. Varför har ett gammalt och väletablerat företag som Volvo definierat tre kärnvärden? Vad använder man kärnvärdena till?
Svar: Volvo använder sina kärnvärden som riktlinjer, för hur de ska arbeta. Just det att Volvo är ett gammalt varumärke, spelar en stor roll, då de vill vara med i konkurrensen med alla nya, modernare bilmärken. Genom att poängtera och framhäva dessa tre kärnvärden, trycker de på att de visserligen är ”gamla”, men även erfarna, och vet vad som fungerar i branschen och vad som är bäst för både människa och miljö. De är mer eller mindre veteraner i branschen, och därför kan man lita på dem när det kommer till dessa tre punkter och allt vad de står för.
B. Varför tror du att man valt just dess kärnvärden?
Svar: Dessa tre ord är ganska omfattande. De representerar i stort sätt allt man vill ha hos en bil. Man vill ha något modernt med hög kvalitet. Man vill känna sig säker i det fordon man sätter sig och man vill köra något som är säkert för miljön. Det är ganska slagkraftiga ord, samtidigt självklara. Det är nästan som Allemansrätten – det är något vi förväntar oss ska finnas där och om det inte finns där, gör vi allt vi kan för att ändå få det. Och eftersom Volvo enligt sig själva erbjuder allt detta, blir det som en självklarhet att man ska välja just dem.
C. Vilket kärnvärde är mest unikt för varumärket Volvo?
Svar: Jag skulle tro att det är miljöhänsyn. Volvo är inte direkt det lyxigaste märket ute på marknaden, och förmodligen inte heller det enda som satsar på säkerheten. I dagsläget är det förmodligen allt fler som lägger stor vikt vid miljön, men Volvo var ganska tidig med detta. Det mest unika, är dock deras kombination. De vill erbjuda allt – utan att någon av punkterna ska bli förbisedd – allt ska hålla en hög nivå, oavsett om det rör sig om miljön, kvaliteten eller säkerheten. Bara det faktum att de har och har haft miljöhänsyn som ett kärnvärde under en längre tid.
D. Ge några exempel på hur Volvo lever efter sina kärnvärden.
Svar: De arbetar konstant med förbättringar, för att hålla takten med marknaden. De genomför tester etc. för att alltid vara uppdaterade och för att på så sätt kunna erbjuda sina kunder det bästa inom de tre kärnvärdena.
E. Hur stämmer Volvo XC900, en stor och bränsletörstande bil, med de tre kärnvärdena?
Svar: Det jag skrivit ovan, är på ett sätt helt objektivt. Hur jag tror att de vill att jag ska uppfatta deras kärnvärden. Det betyder dock inte att jag tycker så. Alla som har haft tillgång till någon typ av media de senaste åren, har märkt att det inte går så vidare bra Volvo. Hur ofta hör man inte om en modell som måste kallas tillbaka, pga. brist i säkerheten?
Företaget har uppebarligen gått med väldiga förluster den senaste tiden och har enligt många inte alls hängt med i miljöutvecklingen – även om de själva kanske tror att de har det.
De har helt och hållet lagt ner tillverkningen av gasbilar och istället fortsatt med bilar av just typen XC900. En anledningen till det är kanske att det är för dyrt med forskningen och utvecklingen som behövs, för att kunna ta fram helt miljövänliga bilar – som samtidigt ska uppfylla de två andra kärnvärdena. Precis som det är dyrare inom andra områden för oss privatpersoner att leva helt miljvänligt, skulle det till en början vara dyrare att överhuvudtaget köpa och köra en miljöbil. Många skulle förmodligen hålla sig till bränsletörstande bilar – pg.a. ekonomiska skäl. Och det utnyttjar Volvo. De vill pumpa ut så mycket som möjligt det bara går ur konsumenterna medan vi fortfarande är en anning ovetande och villiga att köpa den typen av bilar som de erbjuder. Det är mycket enklare än att tillverkare något dyrare, och sedan få oss att inse att det är bäst. Under den tiden skulle de kanske förlorar kunder. Sedan att de fortfarande har kvar ”miljöhänsyn” som ett kärnvärde av vana; som får oss att att vi kanske inte är så fullt miljöovänliga som vi trodde, när vi köper en Volvo XC900. Som får oss att tänka: Volvo är ju trots allt miljövänliga... Varför skulle de tillverka en bil som inte var det?
F. Vad tror du menas med att Volvos varumärkeslöfte – ”for life” – är en spegling av de tre kärnvärdena?
Svar: ”For life” kan uppfattas på olika sätt. För mänskligt liv – säkerhet. För att naturen ska kunna leva vidare – miljöhänsyn. För att tekniken ska leva vidare och utvecklas – kvalitet.
fredag 19 september 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar