onsdag 17 september 2008

v. 38 - Produkt och varumärke

Veckans uppgifter:

Produkt och varumärke - Rätt eller fel

A. En produkt kan vara både en vara och en tjänst. Rätt.
B. En kärnprodukt kan inte vara en tjänst. Fel – en färdig, utarbetad produkt – det som är produktidén, är kärnprodukten. Det kan alltså vara både en vara och en tjänst. Sedan kan kringprodukterna runt en tjänst vara varor…
C. Kringprodukter är alltid tjänster som följer med på köpet. Fel – det kan vara saker som man uppmuntras köpa till, för att de ”passar ihop” med kärnprodukten. Exempelvis när man köper en ny bil: köp en extra bilklädsel.
D. Ett starkt varumärke har ofta samband med metaprodukten. Rätt.
E. En god ny produktidé utgår ofta från befintliga kunders behov. Rätt – det är ingen idé att lansera något som ingen har ett behov utav.
F. Vid utveckling av en ny produktidé bedömer man dess styrka och svagheter. Rätt – även på det tidiga stadiet är det viktigt att vara medveten om vad resultatets för- och nackdelar är, så att man – i fall det behövs – kan förbättra produktidén, ändra på den.
G. En försöksmodell av en ny produkt kallas prototyp. Rätt.
H. Att få varan installerad är ett vanligt exempel på metaprodukt. Fel – det är ett exempel på en kringprodukt.
I. Butikslayout kan vara en viktig del av köpupplevelsen i en butik. Rätt – intrycket man får av färger, former etc. påverkar ens sinnesstämning – och därmed köpupplevelsen - och kan leda till större köp.
J. En förpackning finns till enbart för att skydda produkten. Fel – den finns där även för att informera, öka metaprodukten och visa företagets miljöprofil – går den t.ex. att återvinna?
K. En återvinningsbar förpackning stärker ofta företagets miljöprofil. Rätt.
L. Grupptillhörighet kan vara ett mervärde som förstärks av ett känt varumärke. Rätt.
M. Varumärket ger ökad kundlojalitet och därmed lägre pris. Fel – ett bra, erkänt varumärke ger visserligen ökad kundlojalitet, men det innebär inte att de sänker priserna. De gör förmodligen motsatsen och höjer priserna – då kunderna, pga. märket, ändå kommer att köpa produkten.


Produkt och varumärke – repetera

1. Vad menad med en produkt?
Svar: En produkt är antingen en vara eller en tjänst, som ska lösa en kunds problem och tillgodose behovet.
2. Vad menas med en kärnprodukt?
Svar: En kärnprodukt är den egentliga, ursprungliga produkten. Den som har framkommit ur affärsidén.
3. Ge exempel på två kringprodukter till en fritt vald kärnprodukt.
Svar: En bil är kärnprodukten. Kringprodukter kan t.ex. vara bilvax och en försäkring.
4. Vad menas med en metaprodukt?
Svar: Är den upplevelse av en produkt man får, däribland associationer och värderingar som utgör det upplevda varumärket. Om ett par jeans har märket Levis’, så omges de av ”kvalitet”, ”status” etc.
5. Vilka olika steg genomgår man i en produktutveckling?
Svar: Det finns 6 steg: produktidé, bedömning av idén, från idé till förslag, testprodukt, testförsäljning och slutligen marknadslansering. Många gånger måste man gå tillbaka några steg, eller kanske starta om från början om man inser att det inte kommer att fungera som man trott...
6. Varför gör ett företag en testprodukt?
Svar: En testprodukt – prototyp – är ett bra sätt att visa möjliga, framtida kunder hur ens produkt kommer att se ut, hur den kommer att fungera. Det är bara en försöksmodell, men är självklart riktig i konstruktion.
7. Varför gör företag en testförsäljning?
Svar: På så sätt ser de ungefär hur mottagningen kommer att bli för deras produkt. Är den inget vidare, kanske de går tillbaka några steg i produktutvecklingen, ändrar på något, för att den ska få en bättre mottagning.
8. Ge exempel på en kringtjänst för en bokhandel.
Svar: Två exempel: Internetbokhandel – hemleverans inom tre dagar! Vanlig bokhandel – bokklubb – läs en massa nya böcker för en liten summa pengar och få rekommendationer och tips under tidens gång!
9. Hur kan en restaurang utveckla sin metaprodukt?
Svar: De kan göra mer reklam, skapa en slogan, ett tema – med vilket folk kommer att relatera deras restaurang med. I bästa fall, kommer de att tänka på just den restaurangen så fort de hör eller ser detta tema, slogan etc.
10. Vilka tre olika funktioner har en förpackning?
Svar: Den ska skydda under transport, förmedla information och samtidigt öka metaprodukten.
11. På vad sätt kan en förpackning vara en del av företagets miljöprofil?
Svar: Många förpackningar i dag har det skrivet att de går att återvinna, eller så står det att produkten är tillverkad ur redan återvunnet (ex. toalettpapper). Att användingen av den inte är skadlig mot naturen, brukar det stå på vissa skönhetsprodukter.
12. Vad finns det för samband mellan metaprodukt och varumärke?
Svar: Varumärken ger oss vissa associationer, och att äga produkten med det varumärket ger ofta en känsla av gemenskap, status. Detta är metaprodukten. Upplevelsen runt/av produkten.
13. Vilka tre slags mervärden kan varumärket tillföra?
Svar: Det kan tillföra värderingar, kommunikation och kundlojalitet. (Även etik).
14. Vilka tre olika betydelser har ordet varumärke?
Svar: Logotyp (grafisk symbol), trademark (grafisk identitet t.ex. färg, förpackning) och branding (associationer i kundens medvetande).
15. Vad menas med ”hållbar utveckling”?
Svar: Inom företagsekonomin delas den in i tre delar: ekologisk (långsiktigt bevara naturresurser), social (ett samhälle där grundläggande behov uppfylls) och ekonomisk (hushållning med mänskliga och materiella resurser).
16. Vad menas med patent?
Svar: Patent är ett skydd för en uppfinning. Denna måste vara en teknisk uppfinning som kan användas i industrin.
17. Hur länge kan ett patent skyddas?
Svar: Patent gäller 20 år, sedan kan andra använda produkten med samma rätt.
18. Hur länge kan ett varumärke skyddas?
Svar: Ett varumärke kan skyddas i 10 år.
19. Vad krävs för att registrera ett varumärke?
Svar: Varumärket man vill skydda ska kunna gå att återge grafiskt och måste ha särskiljningsförmåga.
20. Ge några exempel när det inte går att registrera ett varumärke.
Svar: Om vill registera ett varumärke, men det upptäcks att det finns nästan ett exakt likadant, så går inte det, då det inte är något särskiljande mellan dem.
21. Vad menas med ett mönster?
Svar: Mönster man har på porslin till exempel.
22. Hur länge kan ett mönster skyddas?
Svar: Mönster skyddas endast 5 år.
23. Hos vilken myndighet registrerar man patent, varumärken och mönster för att de ska skydda?
Svar: Man ansöker om skydd hos PRV: Paten- och Registeringsverket.
24. Ge några exempel på områden där det finns upphovsrätt.
Svar: Det finns upphovsrätt på musik, film, böcker, fotografier och konst.
25. Upphovsrätt behöver normalt inte registreras. Varför det?
Svar: Det är för att upphovsrätten uppkommer automatiskt när ett verk skapas.
26. Vad menas med begreppet verkshöjd?
Svar: När en produkt har nått verkshöjd, innebär det att den visar upp orginalitet och en individuell särprägel.
27. Hur länge gäller upphovsrätt?
Svar: Upphovsrätten gäller i regel så länge upphovsmannen lever plus 70 år efter dennes död. Därefter får verket fritt återges.

Inga kommentarer: